bucket with debris in archeological dig

The Dig

column wrapped with a rope

In Preservation, In Destruction

hand holding a lizard

Lizard

empty museum vitrine

The Storyteller

archeological dig with human bones

Encounter

column base

Seizure

restoration of a fresco

Fix

3D printed limestone fragment

Limestone

limestone quarry

Quarry

Satyr and Hermaphrodite
"Satyr and Hermaphrodite" is a collaboration between visual artist Giulia Parlato and 3D artist Giuseppe Alaimo. This work is part of the series Diachronicles by Giulia Parlato.

archeological dig men wrapping artefact

Evidence n.1

falcon diorama

Falcon


Courtesy of Museo di Zoologia P. Doderlein

ladder against wall

Ladder

Evidence n.2

Evidence n.3


Collaboration with Artist Loreal Prystaj

Box

The Council of Egypt


Courtesy of Biblioteca Centrale della Regione Siciliana

mastressa fake statue from sicily

Evidence n.4


Courtesy of Museo Archeologico Regionale A. Salinas 

Library


Courtesy of Palazzo Butera, Collezione Francesca e Massimo Valsecchi

Horsetail


Courtesy of Museo Archeologico Regionale A. Salinas

greek temple model

Wunderkammer


Courtesy of Museo Archeologico Regionale A. Salinas

Gap


Courtesy of Palazzo Butera, Collezione Francesca e Massimo Valsecchi

The Theft of Caravaggio (Nativity with St. Francis and St. Lawrence)


Courtesy of Amici Dei Musei Siciliani

Evidence n.5 (The Zig Zag Illusion)


Courtesy of Museo Archeologico Regionale A. Salinas

 Stratigraphy

Empty Box

The Discovery.


"The Discovery" is a collaboration between visual artist Giulia Parlato and director Claudio Giordano. This video is part of the series Diachronicles by Giulia Parlato.

Evidence n.7, Acetate on lightbox table

Evidence n.6, Acetate on lightbox table

DIACHRONICLES (2019/2022)

Diachronicles is an examination of the historical space, regarded as a fictional container where an apparent collection of evidence opens up to the fantastic. In this space, the attempt to reconstruct the past falls into phantasmal gaps, where things are generated, used, buried, unearthed, transported, and relocated.

This nomadic and fragmentary nature of what has been left behind, reveals how the movement, transfiguration, and misinterpretation of objects shape historiography and ultimately, the real.

In the impossible search of academic legitimation, the viewer is invited into a world where the factual and the fake overlap. The work is about the absence of memory and addresses the leading role archaeology, photography and the museum space play in a historical narrative. In doing so, the human body is used to suggest scale and as a means to display objects.

Furthermore, Diachronicles digs into a parallel history, filled with disappearances, figures to decode, nonexistent artefacts and forgeries hidden in museums basements.


Thanks to Claudio Giordano, Alice Butera, Giuseppe Alaimo, Loreal Prystaj, Director of Museo Archeologico Regionale A. Salinas Caterina Greco, Former Director Francesca Spatafora, Sandro Garrubbo, Director of Museo di Zoologia P. Doderlein Sabrina Lo Brutto, Director of Biblioteca Centrale della Regione Siciliana Carlo Pastena, Francesca and Massimo Valsecchi Collection, Enrico Bellia, Director of Amici dei Musei Siciliani Bernardo Tortorici di Raffadali, Soprintendenza per i beni culturali e ambientali di Palermo: The Former Director Lina Bellanca, The Former Director of the archeological heritage section Stefano Vassallo and the Archeologists Rosa Maria Cucco, Giuseppina Battaglia and Filippo Iannì.


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Diachronicles racconta lo spazio storico come contenitore immaginario in cui un'apparente raccolta di prove, apre al fantastico. In questo spazio, i tentativi di ricostruire il passato si perdono in vuoti fantasmagorici, dove gli oggetti vengono generati, usati, sepolti, dissotterrati, trasportati e trasferiti.

Questa natura nomade e frammentaria di ciò che è stato, rivela come il movimento, la trasfigurazione e l'interpretazione errata degli oggetti plasmino la storiografia e, in definitiva, il reale.

Nell'impossibile ricerca di una legittimazione accademica, lo spettatore è invitato in un mondo in cui il reale e il falso si sovrappongono. Il lavoro di Giulia Parlato racconta l’assenza di memoria ed affronta la rilevanza che l’archeologia, la fotografia ed il museo hanno in una narrazione storica. Compiendo questo, pone il corpo umano ai margini della narrazione, utilizzandolo come mezzo di misurazione ed analisi pseudoscientifica degli oggetti protagonisti.

Infine, Diachronicles scava in una storia parallela, piena di sparizioni, figure da codificare, artefatti inesistenti e falsi nascosti negli scantinati dei musei.

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